2011-02-21

Varför jag inte läser QX.....


Det här börjar bli lite löjligt, för det är inte direkt så att jag tycker tidningen QX och GAYgalan är det viktigaste som finns att skriva om i hbt-frågor.

Men denna skärmdump från Facebook är så fantastiskt att jag inte kan undanhåll er det. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Magda Gad och Ronny Larsson var/är alltså journalister på nämnda tidning, den enda mer regelbundna gaytidning vi har i Sverige. En nöjestidning, men inte i webbupplagan. En bögtidning enligt min mening, men där chefsredaktören Anders Öhrman gärna gör anspråk på att vara något mer åt hbt-hållet. Möjligen kan man alltså tycka att den har något slags ansvar mot hbt-samhället, och inte enbart gentemot sina annonsintäkter, men det kan säkert diskuteras.

Jag kan tillägga att en QX-journalist var den ena av endast två journalister (under 11 år, och ett otal intervjuer) som har tiggt om att få publicera före- och efter-bilder av mig, och dessutom ville publicera både mitt gamla och mitt nuvarande namn. Alla andra journalister har greppat att en sån framställan ofta upplevs som sällsynt oförskämd till någon med transsexuell bakgrund. Det blev ingen intervju, möjligen för att jag nekade till det.

Det kanske inte är så förvånande att jag inte läser QX, trots att jag är bög, och uppskattar snygga killar i bara kalsonger? Det är inte särskilt sexigt att få homonormen nedkörd i halsen, om man säger så.

Tack för tipsen, En jävla skitblogg och Majsan!

Per Wiktorsson, ordf Stockholm Pride, har också gjort ett inlägg där han menar att Stockholm Pride inte är homonormativt. Och jag ger honom rätt, men det Andrés kritiserade var huvudsakligen QX, inte Stockholm Pride.

Dessutom är det svårt att bortse från att både Stockholm Pride, RFSL, RFSL Ungdom och ett stort antal av mina egna partikollegor och andra partipolitiska hbt-personer är de som ger QX Gaygalan dess dignitet. Om dessa gäster uteblev skulle TV4 snabbt förlora intresset. Det är det besvärliga med normer, att vi alla, utan undantag, reproducerar dem.

Etiketter: , , , , ,

5 Comments:

At 8:21 fm, Anonymous Anonym said...

Herregud, ditt gamla namn...

Btw, när jag läste blogginlägget så läste jag först "få hormonerna nedkörda i halsen". Det hade väl väl iofs inte varit så sexigt det heller.

 
At 1:11 em, Blogger Calle Fridén said...

Jag har åsikter om HBTQ-världen,men jag har lärt mig att det inte ses med blida ögon. Det är som att hålla reda på avgrundskommunisterna då det begav sig: idag skulle vi behöva nån sorts kremlolog så man inte klev på alla glidminor...
Men det är märkligt att man som hetero inte skulle kunna få ha synpunkter även på hbt-världen - de har ju synpunkter på min värld?

 
At 4:49 em, Blogger Luka(s) said...

@Calle
Jag tror du mött fel personer. Så länge det är sansade och vettiga analyser, gjorda med respekt för att du som heteronormativ cisperson kan ha missat något, så borde du inte ha bekymmer.

Sen är det inte så att det går att jämföra hbt-personer som har åsikter om heterovärlden och heterofolk som har åsikter om hbt-världen. Heteronormen lever vi alla i, och har alla kunskap om. Detsamma kan inte sägas om hbt-världen.

Jämför med att som icke-utövare ha åsikter om socialt samspel i fotboll respektive agility.

 
At 9:33 em, Blogger Micke said...

Har lite kommentarer angående QX och homonormer.
http://blog.qruiser.com/cigarbear

 
At 12:38 em, Blogger Lisa Olsson said...

Ännu ett exempel på Qx enormt dåliga rapportering om T är Vanessas deltagande i Big Brother. Aftonbladet och Expressen skriver längre och bra artiklar om Vanessa, expressen är visserligen fixerade vid operationer med på det stora hela så uppskattade jag de här artiklarna.

QXs artikel om detta å andra sidan är otroligt kort och är den _enda_ som tar upp Vanessas gamla namn från hennes tidigare liv.
Det är direkt skamligt att en HBT-tidning är så pass ointresserad, så pass okunnig och så pass kränkande!

 

Skicka en kommentar

<< Home