2011-02-02

Knullande dalahästar för obscena för SL!

Jag, en provokatör!

Jag har lyckats med något många konstnärer drömmer om; att lyckas provocera såpass att man blir censurerad! Och det helt utan att det ens var min tanke, vilket väl är lika roande som oroande. SL har en tävling där vem som helst kan delta och designa SLs Accesskort. Alla kan delta och på skoj laddade jag upp en gammal bild från vykort jag designade till försäljning på Pride en gång. Inget mästerverk, men rätt skoj tycker jag själv.



Det tyckte inte SL. Det tog inte mer än en halvtimme så var bidraget bortplockat. I min naivitet trodde jag det handlade om tekniska problem och mailade. Men nej då,bilden ansågs stötande, speciellt för en yngre målgrupp.


Ur mailväxlingen:
"Till: Lukas Romson
datum 2 februari 2011 19:37
ämne Re: Försvunnet bidrag
skickat från prontocommunication.se
Hej Lukas,
som vi skriver nedan anses bilden vara stötande. Särskilt för en yngre målgrupp.
Hoppas att du har förståelse för detta.
Vänligen,
Xxxxx Xxxx"

Personligen tror jag väl att det inte barnen som skulle ha bekymmer med en bild på knullande dalahästar, utan deras trångsynta och sexualneurotiska föräldrar.


Däremot tycker tydligen inte SL att bidrag med lättklädda tjejer är stötande nog att censurera bort. Inte heller ett bidrag med foto av påven har censurerats. ( Jag ser framför mig Christer Sturmarks krigsrubriker om det bidraget vinner...) Detsamma gäller en del skämt med kungen, ett klart upphovsrättsbrott och bajshumorbidraget.

Det vimlar också av tydligt politiska bidrag, ofta på temat försenade tåg eller dyra SL kort, (min favorit är detta!). Så det är högt i tak i övrigt. Men samkönat sex mellan två dalahästar i trä (För säkerhets skull vill jag här intyga att inga levande djur kom till skada, inte heller har jag ens haft fula tankar om barn och sex när jag gjorde bilden.) det är alltför magstarkt! Det är stötande, och kan inte ens visas i tävlingen.

Ska man skratta eller gråta? SL klarar inte skoj om sex mellan två dalahästar och tror det kan vara stötande för resenärerna. Men man säljer glatt reklamutrymme till H&M och andra, där anorektiska, lättklädda kvinnor fungerar som sexobjekt för att sälja underkläder. Och man har sålt reklamutrymme till både det ena och det andra tveksamma politiska budskapet.

Jag kanske helt enkelt ska fixa en bild med en dalahäst klädd som Ann-Nicole Smith istället till denna moralens högborg...*skratt*

Etiketter: , , , , , ,

3 Comments:

At 6:21 em, Blogger Alexandra Einerstam said...

Vilken dubbelmoral SL uppvisar. Ditt bidrag är ju humor!

 
At 12:38 em, Blogger Kenneth Ohlsson said...

Jag tycker den är komisk.
Men den visar ett avvikande beteende på sexualitet och
det tycker jag inte om.
För egen del är heterosexualitet
norm och analsex fel.
Oavsett sexuell läggning.
Så vi kan tycka olika.
Om vi får?

 
At 1:51 em, Blogger Luka(s) said...

Kenneth, det är helt okey med mig om du inte tycker om att utöva analsex.

Faktum är att jag inte lägger mig i ditt sexualliv alls, eller ens är särskilt intresserad av det.

Och faktum är att jag inte ens kommer invända om du kontaktar Djurens Vänner och börjar driva en kampanj för att förbjuda analsex mellan dalahästar. Varsågod, just do it!

 

Skicka en kommentar

<< Home