2011-02-23

Hbt-nätverk jämför transpersoner med pokerspelare

Jag uppmärksammade nyligen att regeringspartierna svek sina vallöften till transpersoner, när man valde att inte inkludera oss i hetslagstiftningen och straffskärpningsregeln. Argumenten var allt från att nuvarande lagstiftningen ger skydd till att diskrimineringslagen (!) ger skydd. Man hänvisade också till utskottsbetänkandet, som i de här frågorna hänvisar bak till gamla betänkanden från 2003. Då ansåg man att hets mot transpersoner inte behövde förbjudas, eftersom man inte trodde det förekom. Det argumentet kan knappast hålla idag, det räcker att läsa kommentarsfältet i närmsta kvällstidning så fort det är en artikel om transpersoner. Visst hetsas det mot transpersoner, lika mycket och vedervärdigt som det hetsas mot homosexuella, invandrare och judar.

Nu tillkommer några argument, som Hbt-liberalerna och Öppna moderater lanserar i en artikel i QX. De skriver:
"Om våra allianspartier under Pride uttryckt en vilja om diskrimineringsskydd för transpersoner så är väl det en tanke god som någon. När det sedan kommer till politiskt förverkligande kan nog situationen bli helt annan."
Först och främst får man väl, för att det ska bli begripligt, utgå från att det de egentligen menar med diskrimineringssskydd är skydd mot hets och hatbrott, eftersom det är det frågan handlar om. Och då är det svårt att få detta till något annat än att de faktiskt tycker att transpersoner ska nöja sig med goda ambitioner i valrörelsen, men inte förvänta sig att vallöftena sedan infrias.

Andra spännande argument de för fram mot att ge transpersoner samma skydd mot hets och hatbrott som alla andra är att det inte är bra med särlagstiftning.
De tycker också att precis som det är befängt att inkludera rödnästa, storfotade eller pokerspelare i skyddet mot hets och straffskärpningsregel så är det befängt att göra det med transpersoner.
De är dessutom övertygade om att vi inte alls blir ledsna över att deras riksdagsledamöter negligerar frågorna.

Det sista är något jag kan instämma i. Ledsen är inte ett ord som kan användas för att beskriva vad jag känner inför Hbt-liberalernas och Öppna Moderaters utspel. Chockad ilska är känslan som dyker upp, över deras inställning, okunnighet och språkbruk! Aldrig i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig att företrädare i dessa organisationer skulle kunna uttrycka sig på det här sättet, och avslöja en sån avgrundsdjup okunnighet både om sakfrågorna, lagstiftning och transrörelsens åsikter. Inte heller hade jag trott att jag av aktiva politiker skulle få min identitet jämförd med att spela poker! Politikers förakt för transpersoner och transfrågor inbillade jag mig var något som var begränsat till konservativa krafter inom en del av moderpartierna. Inte något som var en levande kultur i vissa partiers hbt-nätverk.

Etiketter: , , , , , ,